TAURA MUSO RYU KOBUDO
Taura Muso ryu on vanhaan japanilaiseen perinteeseen nojautuva traditio. Se sisältää aseettomia ja aseellisia tekniikoita, taktiikkaa, kulttuuritietoa jne.
Minamoto Yoritomon voitettua Taira-suku 1185, hänestä tuli shogun 1192. Voittonsa jälkeen hän jakoi uskollisille vasalleilleen maata läänityksiksi. Koremune Tadahisa sai Etelä-Japanista Kyushun saarelta Satsuman läänin, jossa hän otti käyttöön sukunimen Shimazu ( => Shimazun daimyo, "lordi"). Shimazun alaisiin sotureihin tuli kuulumaan mm. Ikubon suku (tähän aikaan vielä Inouen suku, suku haarautui vasta myöhemmin kahtia, Inouen ja Ikubon sukuhaaroihin). Feodaaliaikana tälläisessä samuraiyhteisössä kullakin soturilla oli tarkkaan määritelty asema ja työtehtävät. Ikubon suku erikoistui 1600-luvun jälkeen rajavartiointiin.
Shogunin määräyksestä Japani suljettiin ulkomaailmalta 1630-luvun lopulla.
Vain Nagasakin satamassa oli hollantilaisilla ja kiinalaisilla laivoilla oikeus
suorittaa kaupankäyntiä tarkoin valvottuna.
Tästä poiketen Satsuman alueella harjoitettiin edelleen ulkomaankauppaa ja sen
salaamiseksi luotiin rajavartiontisysteemi, jotta tieto ei pääsisi leviämään.
Lajin historiasta
Taura Muso ryu jojutsun perustaja oli Inoue Hachirouemon (shodai toryo eli
ensimmäinen päämies) 1700-luvun alussa ja sieltä tulee jatkuva linja tämän
perhetradition päämiehiä tälle vuosisadalle asti. Viimeisenä on
Motomu Ikubo, 16. päämies Taura Muso ryu jojutsu. Mutta koko koulun suhteen
Ikubo-sensei on 29. päämies.
Ennen jojutsun käyttöönottoa suvun taistelutaidot olivat keskittyneet pääasiassa yarin ja miekan käyttöön.
Aikaisemmin (1600-1800 -luvuilla) traditio on sisältänyt mm. jujutsu (aseeton
taistelu), bojutsu (n. 182 cm sauva), jojutsu (n. 120-150 cm keppi), ninjutsu
(vakooja), shurikenjutsu (heittoveitsien käyttö), hobakujutsu (narulla sitomisen
taito), tojutsu (miekkataito, eri tyyppiset miekat), kamajutsu (sirppitaito),
takeshikomijutsu (bambukeppi, johon kiinnitetty naru), jousiammunta, ratsastus,
uinti, sotilastaktiikka, myrkkyjen käyttö, sojutsu ("keihään" käyttö),
puhallusputki, jne. Eli se oli ns. sogo bujutsu, kaiken kattava taistelukoulu.
Tradition nykyinen päämies harjoitteli isoisänsä johdolla Tanouran alueella.
Myöhemmin hänen perheensä muutti Kagoshiman kaupunkiin, jossa hän aloitti
karaten harjoittelun. Ensin tyylisuuntana ollen Shorin ryu, sitten Shotokan ja
viimein Shorinji ryu vuodesta 1961. Ikubo-sensei joutui työn takia (armeijan
upseeri) siirtymään Hokkaidolle Sapporon kaupunkiin, jossa hän asuu yhä edelleen.
Täällä hän jatkoi Shorinji ryun harjoittelua ja opettamista (hanshi 8. dan)
kunnes 2008 kesällä aloitti oman karate-tyylin, Taura ryu karate-do.
Eläkkeelle päästyään hän tahtoi elvyttää Muso ryun harjoittelun ja ryhtyi opettamaan sitä, jotta se ei vaipuisi unholaan. Hän on uudistanut koulukuntaa ja muotoillut sen kokonaan uudelleen. Hänen isoisänsä (Ikubo Otojiro), joka oli siis tyylin 28. päämies, ei ehtinyt opettaa hänelle koko traditiota. Tästä syystä hän joutui muotoilemaan sen uusiksi. Samalla osa taidoista katosi kokonaan. Ikubo-sensei nimesi lajin myös uudelleen, nimeksi tuli nyt Taura Muso ryu. Tänä päivänä se koostuu pääasiassa jojutsusta, jujutsusta sekä tohosta. Lisäksi on shikomidake (takeshikomijutsu), kamajutsu, hobakujutsu, kyujutsu, kote- ja suneshurikenjutsu sekä bo- ja sojutsu. Hän teki niihin myös modernin kyu-dan arvoasteikon vanhan menkyo-asteikon rinnalle.Tällä hetkellä lajia voi harjoitella Japanissa (Hokkaidolla), Suomessa ja Virossa.
Laji Suomessa
Suomessa säännöllinen harjoittelu alkoi vuonna 1994. Ensimmäisen kerran lajia
on opetettu Suomessa Ikubo-sensein toimesta karaten kesäleirillä 1992. Tällä
hetkellä Suomessa perinteistä Taura Muso ryu opetusta saa vain muutamalla
paikkakunnalla, mm. Kotkassa, Tampereella ja Siilinjärvellä (Koubukan).
Perinteisesti Japanissa traditionaalisen koulukunnan oppeja ja salaisuuksia ei
opeteta ulkopuolisille, vain tyylisuunnan jäsenille. Näin myös Taura Muso
ryussa. Suomessa lajissa voi käydä peruskurssi-tekniikat läpi ennen liittymistä
tyyliin. Täten voi "maistella" haluaako liittyä ja aloittaa harjoittelun vai ei.
Samoin myös lajin opettaminen on luvanvaraista. Opetusoikeudet myöntää
kulloinenkin tradition päämies (tällä hetkellä siis Ikubo-sensei) ja vain
muutamalla suomalaisella henkilöllä on tällä hetkellä (kesä 2014) (Ilkka
Laari / Siilinjärvi, Jani Laakkonen / Kööpenhamina, Oskari Raunio / Tallinna,
Antti Rastamo / Kotka ja Mikko Väätäinen / Tampere) kirjallinen opetustodistus
ryun päämieheltä, joka oikeuttaa opettamaan lajia.